Schouder uit de kom

Pagina afdrukken
Stuur dit artikel door naar een bekende
Inleiding
Wat zijn de klachten?
Oorzaken
Risicofactoren
Behandeling
Complicaties
Hoe kan ik deze klachten voorkomen?
Meer informatie

Inleiding

De schouder is een complex gewricht. Het is samengesteld uit verschillende botten: het sleutelbeen, opperarmbeen en schouderblad. Een stevig stel spieren en pezen geven de schouder stabiliteit. Een gewrichtskapsel zorgt voor bescherming. Dankzij deze constructie kan de schouder voor-, achter- en zijwaartse en draaiende bewegingen maken.

Soms raakt de kop van het opperarmbeen van zijn plek. We spreken dan van een arm uit de kom (ontwrichting, of luxatie). Meestal ontwricht de kop naar voren toe. Maar hij kan ook naar achteren toe schieten. Een ontwricht schoudergewricht komt vooral voor bij mensen tussen de twintig en vijfenveertig jaar.

Wat zijn de klachten?

Schouder uit de kom
Een ontwrichting van de schouder geeft plotselinge, hevige pijn. De arm is niet meer te gebruiken. Het is zien dat de bovenarm niet meer op zijn plek zit. Er zit een bobbel voor de schouder. Vaak treden ook andere problemen op. Zoals:

  • een scheuring of verrekking van de pezen.
  • beschadiging van het gewrichtskapsel.
  • beschadiging van het kraakbeen van de botten.
  • zwelling van het hele schoudergebied.
    .

Oorzaken

De oorzaak van een schouderontwrichting kan zijn:

  • een val op of duw tegen de schouder.
  • het opvangen van een val met gestrekte armen.
  • een geforceerde beweging: zwaar tillen of het gooien van een voorwerp.

Risicofactoren

Sommige sporten geven een verhoogd risico op een schouderontwrichting:

  • balsporten (volleybal, basketbal, handbal).
  • fitness: beruchte oefeningen zijn flyes of dumbbell press, hierbij ontstaat veel druk op het schoudergewricht in combinatie met een extreme gewrichtsbeweging.
  • skiën.

Voor het sporten geldt dat bij een slechte techniek en weinig spierkracht het risico hoger is.
Ook komt ontwrichting vaker voor bij een eerder doorgemaakte schouderluxatie en bindweefselziekten, waardoor het gewrichtskapsel erg los is. In deze gevallen kan een normale beweging als haren kammen al aanleiding geven.

Behandeling

De schouder moet weer terug in de kom. Dit gebeurt op een eerstehulpafdeling. Bij verkeerd terugduwen, kan er namelijk nog meer beschadigd raken. Ondersteun de aangedane arm in de tussentijd, tot deskundige hulp aanwezig is. Gebruik eventueel een mitella.

De arts zal een verdoving in het schoudergewricht geven. Soms is algehele narcose nodig. Na een goede terugplaatsing (repositie) is een aantal dagen tot weken rust noodzakelijk. Dan kunnen de weefsels herstellen. Meestal krijgt iemand een sling mee, dit is een soort draagband voor uw arm. De arm mag wel bewogen worden – binnen de pijngrens – maar nog niet belast.

Vervolgens zijn spierversterkende oefeningen voor de schouder noodzakelijk. Deze kunnen het beste in overleg met een fysiotherapeut worden gedaan. Zo wordt een juiste uitvoering aangeleerd. Risicovolle bewegingen met de schouder moeten worden vermeden. De kans op herhaling is groot bij deze klachten. Al met al duurt het herstel een tot drie maanden.

Soms is een operatie nodig. Omdat ondanks de behandeling de schouder vaker uit de kom schiet. Of omdat er meer schade was aan de weefsels rondom de schouder. Tegenwoordig kan dit ook via een kijkoperatie .

Complicaties

Een ontwrichte schouder geeft af en toe ook andere schade. Zoals letsel aan de zenuwen en bloedvaten rond het schoudergewricht. Als een ontwrichte schouder niet wordt behandeld, kan dit leiden tot schouderinstabiliteit. Dat is een toestand waarbij de schouder steeds opnieuw ontwricht raakt. Als de schouder te lang niet gebruikt wordt, kan een frozen shoulder ontstaan. Dit is een stijve, pijnlijke schouder die beperkt te bewegen is.

Hoe kan ik deze klachten voorkomen?

De volgende adviezen kunnen de kans op een schouder uit de kom (schouderdislocatie) verminderen.

  • Training
    Zorg voor een goede trainingsopbouw. Voer de intensiteit en de omvang van de trainingen langzaam op. Bouw de training zeer geleidelijk op tot het oude niveau. Daarnaast zijn er verschillende oefeningen. Die vergroten de beweeglijkheid en de spierkracht van het schoudergewricht. Een goede, beheerste uitvoering van deze oefeningen is belangrijk. Twee voorbeelden zijn:

    - Rondjes met de arm draaien. Ga ontspannen op een stoel zitten met de benen gespreid en buig een beetje voorover. Laat een arm tussen de benen hangen en draai deze rustig in het rond.
    - Het optrekken van de schouders. Ga ontspannen staan en trek rustig de schouders op en laat deze weer rustig zakken. Eventueel is de oefening te verzwaren door een gewicht in de hand te houden.
  • Dagelijks leven
    Daarnaast is deze blessure te voorkomen door voorzichtig te zijn bij de dagelijkse activiteiten. En door onnodige belasting van de gewrichten te vermijden. Zorg bij het sporten of het tillen van zware spullen dat de schouders niet overbelast worden.

Meer informatie


Informatie van de Nederlandse Orthopaedische Vereniging
www.zorgvoorbeweging.nl/arm-uit-de-kom-schouderluxatie

Eerste Hulp Bij Ongelukken (EHBO); botbreuk en ontwrichting
www.ehbo.nl/tips/botbreuk-en-ontwrichting/

Het voorkomen van blessures
www.voorkomblessures.nl



Bron: Medicinfo
Copyright: Medicinfo
Datum: 18/09/2013